Studiedag Jeugdwet van aanvraag naar besluit

Met een blik op het eigen kracht beleid

De uitvoering van de Jeugdwet is niet eenvoudig; zo blijkt uit de rechtspraak. In de verordening moet een regelstellend kader zijn opgenomen wanneer sprake is van eigen kracht en welke afwegingskaders daarbij een rol spelen. Kort gezegd: wat is de betekenis van de ouderlijke verzorgings- en opvoedingsplicht die voortvloeit uit het Burgerlijk Wetboek.

Voor wie
De Studiedag is toegesneden op de werkzaamheden van:

  • Jeugdconsulenten
  • Medewerkers wijkteams
  • Andere SKJ-geregisteerde professionals
  • Kwaliteitsmedewerkers
  • Medewerkers bezwaar & beroep

Enige werkervaring en juridische kennis van de Jeugdwet en de Awb wordt verondersteld. Het maximum aantal deelnemers is 16.

SKJ-accreditatie
Deze Studiedag is geaccrediteerd door de Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (accreditatienummer SKJ300594) en levert 6,25 PE punten op.

Leerdoelen
Na het volgen van de studiedag weet de deelnemer:

  • Waar de jeugdhulpplicht uit bestaat
  • Hoe de Jeugdwet zich verhoudt tot andere wetten
  • Waar de onderzoeksplicht van het college precies uit bestaat (stappenplan)
  • Waar het onderzoek naar eigen kracht uit bestaat
  • Waar de beslissing op de aanvraag aan moet voldoen
  • Wanneer de beslissing op bezwaar berust op een toereikende grondslag en hoe de bestuursrechter het bestreden besluit toetst

Docenten
De Studiedag wordt verzorgd door Ingeborg Lunenburg en Erik Klein Egelink.

Onderwerpen
Tijdens de Studiedag worden de volgende onderwerpen behandeld:

  • Algemeen
    • Jeugdhulpplicht van gemeenten
    • Belangrijke kernbegrippen (wettelijke begripsbepalingen)
  • Regelgeving en beleid
    • Wat is wettelijk verplicht (verordening)
    • Regelstellend kader over eigen kracht en deskundigheid (verordening)
    • Beslisruimte (beleidsregels)
  • Toegang tot jeugdhulp via de gemeente
    • Aanvraag en beslistermijn
    • Inlichtingenplicht en plicht tot het verlenen van medewerking
  • Onderzoeksplicht college volgens het stappenplan van de Centrale Raad van Beroep
    • Stap 1: de hulpvraag
      • samen met de ouder(s), de jeugdige en/of anderen die betrokken zijn
      • wel of geen zorgmomentenoverzicht vragen aan ouders
    • Stap 2: kwalificeren en kwantificeren van de problematiek
    • Stap 3: wat is nodig qua aard en omvang
    • Stap 4: voorliggende oplossingen (afpelfactoren)
      • specifiek eigen kracht-principe op basis van verordening en beleid (afwegingsfactoren)
    • Stap 5: wel of geen indicatie
      • eisen aan het besluit (feitelijke en juridische grondslag)
    • Afbakening met andere wetten
    • Opstellen onderzoeksverslag
    • Eisen van deskundigheid: wanneer advies vragen, aan wie en welke vragen stel je
  • Kun je het besluit juridisch verdedigen
    • Ambtelijke toelichting in bezwaar en verweer in beroep
  • Casuïstiek (onder meer puzzelen met het beleid over eigen kracht)

Tijden

  • 9.00 uur ontvangst
  • 9.30 uur aanvang studiedag
  • 16.30 uur einde studiedag
  • Pauzes van 15 minuten om 10.45 uur en 14.45 uur
  • Lunchpauze: 12.30 uur – 13.15 uur

Kosten en inschrijven
Informatie over locatie, kosten en direct inschrijven.

Vragen en nazorg
Deelnemers worden uitgenodigd om vragen of eigen casuïstiek in te brengen. Dat kan tot acht werkdagen voorafgaand aan de Studiedag. Deze komen tijdens de Studiedag aan bod. Ook mag de deelnemer tot twee maanden na de Studiedag nog vragen stellen.

Materiaal
Voor de Studiedag wordt het volgende materiaal gebruikt:

  • casuïstiek ter voorbereiding
  • wettenboekjes (Jeugdwet, Besluit Jeugdwet & Regeling Jeugdwet)
  • handout van de presentatie

Certificaat
Op verzoek wordt een certificaat van deelname verstrekt.

Meer weten
Neem contact met ons op.

©Ingeborg Lunenburg opleiding + advies